Tiedote: Israel/Palestiina -talousaktivistit lokakuussa Suomessa

Lokakuun 1.-4. päivä Suomessa vierailee kaksi Israelin/Palestiinan tilanteen talousasiantuntijaa ja aktivistia. Samia Botmeh edustaa palestiinalaista kattojärjestöä Boycott National Committee, joka ajaa Israelin ihmisoikeusrikkomusten vastaisia boikotteja. Hän on myös naisten asemaan ja talouskysymyksiin erikoistunut tutkija. Inna Michaeli kuuluu Israelissa toimivaan järjestöön Coalition of Women for Peace, joka seuraa Israel/Palestiina -konfliktin talouden yksityiskohtia. Michaelilla on Israelin kansalaisuuden lisäksi Venäjän kansalaisuus ja hän on rauhanaktivisti ja feministi. Hän on toiminut naisten ja seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksien puolesta mm. Pussy Riot -tapauksen yhteydessä.

Botmeh ja Michaeli puhuvat tiistaina 2.10. kello 17 Rauhanfoorumissa Helsingin yliopiston Porthania-rakennuksen salissa III aiheesta “Apartheid Economy: a window on the Israel-Palestine conflict”. Tilaisuudessa puhuu myös dosentti Pertti Multanen Helsingin yliopistosta.

Pertti Multanen on eräs Suomen merkittävimpiä Lähi-idän asiantuntijoita. Hän opettaa ja tekee tutkimusta politiikan ja talouden tutkimuksen laitoksella Helsingin yliopistossa. Hän on seurannut Lähi-idän tapahtumia neljä vuosikymmentä, ja Palestiinan lisäksi hän on tutkinut mm. Egyptin poliittista historiaa. Hän on käsitellyt Lähi-idän politiikkaa paitsi lukuisissa tutkimusartikkeleissa ja luennoissa myös mediassa.

Rauhanfoorumin järjestävät yhteistyössä Hakunilan kansainvälinen yhdistys ja Israeli Committee Against House Demolitions (ICAHD) Finland ja sen rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö. Rauhanfoorumi järjestetään vuonna 2012 yhdeksättä vuotta. Tilaisuuden puheenjohtaa Syksy Räsänen ICAHD Finlandista.

Tapahtuma on erityisen ajankohtainen, koska Suomessa kiistellään par’aikaa Israelin siirtokuntatuotteiden merkitsemisestä. Ministerit Hautala, Räsänen ja Tuomioja ovat kaikki ottaneet kantaa asiaan. Siirtokuntatuotteet ovat kuitenkin vain osa Israel/Palestiina -konfliktin taloutta. Eräs taloudellisesti merkittävä asia Suomen kohdalla on Israelin kanssa käytävä asekauppa, joka on saanut tänä vuonna jatkoa miehittämättömien lentokoneiden kaupoilla. Syksyn 2012 Rauhanfoorumi asettaa aiheen isompaan viitekehykseen.

Samia Botmehia ja Inna Michaelia on mahdollista haastatella Suomessa 1.-4. lokakuuta ja etukäteen netin välityksellä. Myös Pertti Multanen on saatavilla haastatteluihin.

Haastattelupyynnöt ja lisätiedot: Syksy Räsänen, syksy.rasanen@iki.fi, puh. 045 635 7214.

Lisätietoa puhujista

Samia Botmeh on suurimman palestiinalaisten kansalaiskattojärjestön, Boycott National Committeen (BNC) edustaja. BNC koordinoi boikottikampanjaa Israelin ihmisoikeusrikkomuksia vastaan. Kampanja yhdistää kaikkia palestiinalaisia poliittisia puolueita, ammattiliittoja ja kansalaisjärjestöjä palestiinalaisten muuten hajanaisella poliittisella kentällä. Botmeh koordinoi erityisesti akateemista boikottia ja kulttuuriboikottia. Botmeh johtaa Centre for Development Studiesia Birzeitin yliopistossa miehitetyillä palestiinalaisalueilla. Hänen tutkimuksensa keskittyy talouskysymyksiin ja naisten asemaan, mm. siihen, miksi palestiinalaisten naisten osallistuminen työmarkkinoille on eräs maailman alhaisimpia, vaikka he ovat korkeasti koulutettuja.

Inna Michaeli on Israelissa toimivan järjestön Coalition of Women for Peace jäsen ja osallistuu sen WhoProfits-projektiin, joka on yksi tärkeimpiä tiedonlähteitä miehitettyjen alueiden taloudellisesta hyväksikäytöstä. Michaelilla oli Israelissa johtava rooli protesteissa 2006 Libanonin sotaa ja 2008-2009 Gazan hyökkäystä vastaan. Hän on myös seksuaali- ja sukuolivähemmistö- ja feministiaktiivi, ja hän oli vuoden 2008 Israelin feministikonferenssin eräs järjestäjä. Michaelilla on Israelin kansalaisuuden lisäksi Venäjän kansalaisuus, ja hän on ollut aktiivinen Pussy Riot -tapaukseen liittyen.

Lisätietoa järjestäjistä

Hakunilan kansainvälinen yhdistys on rekisteröity 1998. Sen tarkoituksena on edistää monikulttuurista toimintaa, lisätä vieraiden kulttuurien tuntemusta ja vastustaa rasismia. Yhdistyksen toimintaan kuuluu tilaisuuksien järjestämisen lisäksi mm. ulkomaalaisille tarkoitetun neuvontatoimiston pitäminen.

Israeli Committee Against House Demolitions (ICAHD) on 1998 perustettu israelilainen järjestö, joka toimii yhteistyössä palestiinalaisten kanssa oikeudenmukaisen ratkaisun aikaansaamiseksi Israel-Palestiina-konfliktiin. ICAHDilla on YK:n Talous- ja sosiaalineuvosto ECOSOC:issa erikoiskonsultaatiostatus (special consultative status) ja sen puheenjohtaja Jeff Halper on ollut ehdolla Nobelin rauhanpalkinnon saajaksi. Järjestöllä on haarat Yhdysvalloissa, Iso-Britanniassa, Norjassa ja Suomessa.

Lisätiedot: Syksy Räsänen, syksy dot rasanen at iki dot fi.

Tapahtuman www-sivuilta löytyy lisätietoa puhujista, puhujien kuvat ja tapahtuman juliste.

Tapahtumalla on myös omat facebook-sivunsa.

Siirry sivun alkuun